Gazetecilikte Dijital Dönüşüm

Hala devam etmekte olan zorlu pandemi sürecinde okulumuz ve değerli hocalarımız bizlerin eğitim sürecini en iyi şekilde ve en az risk ile devam ettirmekte. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Süleyman İrvan hocamız ''Gazeteciliğe Giriş'' dersi kapsamında gazetecilikteki dijital dönüşüm hakkında konuğumuz  TGS Akademi yöneticisi ve akademisyen Orhan Şener ve öğrenci arkadaşlarımızın katılımlarıyla birlikte online söyleşi gerçekleştirdik.






''Covid meselesi nedeniyle zorunlu bir dijital dönüşüm oldu.''


Prof. Dr. Süleyman İrvan: Pandemi sürecinde ister istemez her şey dijitale dönüştü. Bu dönüşüm devam eden bir süreç. Sizce Türkiye bu süreci ne kadar yakalayabildi? Gazetecilikte dijital dönüşüm hangi seviyede?


Orhan Şener: Gazetelerde dijital dönüşüm 1996-2000 yılları arasından erken dönemde ilk kez gazetelerin online olarak konulması ile başlamıştır. Serdar Kuzuloğlu'nun öncülük ettiği bu dönemde 
internete koyalım orda da olalım gibi bir düşünce vardı. 2000 yıllardan sonra bilgisayarların evlerde daha yaygın hala gelmesiyle birlikte insanlar ücretsiz haber okuyabilmek için internetten gazetelerini okumaya başladı. 2010 yılına girmemizle birlikte ülkemizdeki siyasi durumun değişmesi ve ifade özgürlüğündeki ortaya çıkan sorunlarla beraber, medya sahipliklerinin de yapısının değişmesiyle bu sefer merkez medya dediğimiz şey yavaş yavaş zayıflarken, kağıt olarak okunmak için alınan gazeteler de azalma başlandı.


''Dünyada genel trend internetten takip edilen bir şey oldu''


Orhan Şener: Özellikle Twitter çok domine etti. Twitter sanki bir haber mecrası gibi oldu. Bu şekilde baktığımızda ise dijitalleşme var fakat dijitale dönüşüm yok gibi gözüküyor. Biraz el yordamıyla olmuş gerçek bir dijital stratejisi yok. 



Prof.Dr. Süleyman İrvan: Sizce bahsettiğimiz bu dijital dönüşüm sürecine uyum sağlayabilmek için biz gazetecilerin nasıl bir donanıma sahip olması gerekiyor?


Orhan Şener: İlk olarak çok agresif dönüşümler yapmamak gerekir. Gazeteyi alan, okuyan kitleyi korkutmamak gerekir. Bir yandan eldeki okuyucuyu tutmak bir yandan da genç kitleleri ve basılı gazete okuyucusu olan yaşlı kitleyi dijital okuyucu yapabilmek önemli. Bunun için somut bir strateji gerekli. İkinci olarak ise haberlerde özgün olmak gerekiyor. Anadolu Ajansı'nda ki bir haberi kopyala-yapıştır yap, birazcık değiştir, bu tarz sosyal medyada trafik getirir fakat bunun gelire dönüşme zor. Google reklamlarıyla mecralar belli miktarlar kazanıyorlar fakat bu şekilde sürdürmekte zor. Bu nedenle dijitale özgü içerik üretmek gerekiyor.






Değerli konuğumuz Orhan Şener'e ve bu özel söyleşi gerçekleştiren değerli hocamız Prof.Dr Süleyman İrvan'a teşekkür ederiz.












Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital Medyada Gazetecilik

Dünyayı etkisi altına alan COVİD-19 kabusu!